Historia


Jak mówi dyrektor zarządzający firmy, Kurt-Erik Nordin, stworzenie i utrzymanie rozwoju firmy od jej rolniczych początków wymagało znacznych pokładów ducha pionierskiego, myślenia twórczego oraz wiary w zdolności i możliwości załogi.

Dzisiaj, NTM stanowi część przemysłu inżynieryjnego opartego o najnowsze technologie. Nieustannie udoskonala produkty, dysponuje rozległą wiedzą w dziedzinie produkcji sprzętu transportowego dla pojazdów transportu drogowego i pojazdów komunalnych, wychodząc na przeciw potrzebom rynku.

Firma od zawsze słynęła z produktów wysokiej jakości, które stanowiły i dalej będą stanowić podstawę naszego biznesu, mówi Nordin.

Dnia 27 kwietnia 1950 roku powstała Närpes Trä & Metall, której jedynym, największym udziałowcem był Lennart Nordin. Trzy dni później, 1 maja, rozpoczęła się budowa pierwszej fabryki, która zajmowała powierzchnię 636 metrów kwadratowych a obecnie jest siedzibą kilku działów, m.in. rozwoju produktów i sprzedaży.

Fabrykę rozbudowywano co dziesięć lat i całkowita powierzchnia produkcyjna przekracza obecnie 20,000 metrów kwadratowych.
Początkowo, NTM posiadała wydział metali i wydział produkcji drewnianych. Produkowano różne przedmioty, w tym szafki kuchenne, meble (w połowie lat 50tych wykonano profile dla kościoła w Närpes oraz kilka rodzajów szaf dla szpitala w Närpes), taczki, pojazdy rolne i promienniki. Firma zajmowała się także naprawami sprzętu rolnego.

Ważną częścią działalności firmy od jej początków była budowa pojazdów ciężarowych. Pierwszym był samochód pożarniczy dla władz miasta Övermark. W Finlandii NTM torowała drogę i przez wiele lat była wiodącym na rynku producentem pojazdów chłodni i mroźni. Pierwszy pojazd opuścił fabrykę 20 grudnia 1958 roku, a pierwszą przyczepę chłodnię dostarczono w roku 1959.

Rozwój wewnętrzny doprowadził do skonstruowania przyczep z włókien szklanych, które po testach we Francji uzyskały w 1978 międzynarodowe uznanie.

Jednym z najważniejszych produktów NTM były zawsze nadwozia ciężarowe. Początkowo podłogi i ścianki boczne przyczep były produkowane wyłącznie z drewna i sklejki. W połowie lat 50-tych materiały te zastąpiono ramami stalowymi i panelami aluminiowymi. W 1968 roku NTM było pierwszą w Finlandii firmą, która wprowadziła do pojazdów towarowych samonośne ramy.

W 1976 roku pojawiły się nadwozia z włókien szklanych a w 1977 zamknięte nadwozia zostały wyposażone w pełni-otwierane boki. NTM była pierwszą firmą w Finlandii, która wprowadziła tę innowację.

Pierwsze śmieciarki przeznaczone na eksport do Szwecji opuściły mury NTM w 1975r.

Śmieciarki stały się najszybciej rosnącym elementem produkcji NTM. Na chwilę obecną, po przejściu kilku faz rozwoju, śmieciarki stanowią ponad połowę obrotu firmy.
Produkcja firmy oferuje najszerszą gamę śmieciarek w Europie. Pojazdy o pojemności od 6 do 35 metrów sześciennych skompresowanych odpadów są wyposażone w komory na odpady różnego typu i kontenery na odpady specjalne – wszystko dopasowane do wymagań klienta.

Najbardziej nowoczesne śmieciarki opróżniają pojemniki w mniej niż 10 sekund, podczas gdy kierowca siedzi w tym czasie w kabinie. Komputer odczytuje chip klienta i określa wagę odpadów.

Na przestrzeni lat NTM produkowała szeroką gamę różnorodnych pojazdów specjalnych, takich jak transportery pojazdów, wywrotki budowlane, pojazdy specjalne do przewozu problematycznych odpadów i przenośną fabrykę rur plastikowych dla fabryki KWH.

Od końca lat 1950-tych i całą dekadę lat 60-tych firma produkowała własne osie do pojazdów i koła zapasowe.

Jednym z najlepiej sprzedających się produktów wytwarzanych przez firmę były naczepy z poziomym systemem przeładunkowym (ro-ro, czyli roll on-roll off) do przewozu ładunków tocznych i pojazdów w transporcie morskim. Produkcja rozpoczęła się w roku 1970 i trwała do roku 1986. Naczepy RORO sprzedawano na całym świecie osiągając liczbę ok. 1850 wyprodukowanych jednostek, oraz dalszych 200 zwanych „łabędzimi szyjami” używanymi do podnoszenia i ciągnięcia przyczep.

NTM zawsze posiadała warsztat obsługowy. W 1986 roku warsztat stał się odrębną jednostką. Przez jego drzwi przechodzi rocznie prawie 500 jednostek. W 1990 roku firma założyła nową rozległą bazę testową, w której wykonuje się ponad 300 przeglądów rocznie. W 2001 roku zbudowano obszerną myjnię. Dość wcześnie, bo już w 1961 roku, firma zaczęła eksportować swoje produkty. Pierwsza przyczepa została wysłana dla SÅIFA w Szwecji.

Początkowo eksportowano tylko przyczepy i vany. Od tego czasu międzynarodowe rynki zbytu gwałtownie się rozwinęły. Obecnie eksport NTM stanowi ponad 75% całkowitej produkcji firmy i jest skierowany do Szwecji, Norwegii, Danii, Islandii, Wielkiej Brytanii, Rosji, Polski, Holandii, Austrii i krajów nadbałtyckich. NTM ma swoje filie w Szwecji, Wielkiej Brytanii, Estonii i Polsce.

Odkąd powstała NTM sześć dziesięcioleci temu, pracowało w niej około 1200 osób. Przez te lata firma wyprodukowała ponad 15 000 jednostek transportu drogowego i 1850 jednostek sprzętu do transportu morskiego. W 2009 roku obrót firmy zamknął się liczbą ponad 40 milionów euro.