Jak mówi dyrektor zarządzający firmy, Kurt-Erik Nordin, stworzenie i utrzymanie rozwoju firmy od jej rolniczych początków wymagało znacznych pokładów ducha pionierskiego, myślenia twórczego oraz wiary w zdolności i możliwości załogi.
Dzisiaj, NTM stanowi część przemysłu inżynieryjnego opartego o najnowsze technologie. Nieustannie udoskonala produkty, dysponuje rozległą wiedzą w dziedzinie produkcji sprzętu transportowego dla pojazdów transportu drogowego i pojazdów komunalnych, wychodząc na przeciw potrzebom rynku.
Firma od zawsze słynęła z produktów wysokiej jakości, które stanowiły i dalej będą stanowić podstawę naszego biznesu, mówi Nordin.
Dnia 27 kwietnia 1950 roku powstała Närpes Trä & Metall, której jedynym, największym udziałowcem był Lennart Nordin. Trzy dni później, 1 maja, rozpoczęła się budowa pierwszej fabryki, która zajmowała powierzchnię 636 metrów kwadratowych a obecnie jest siedzibą kilku działów, m.in. rozwoju produktów i sprzedaży.
Fabrykę rozbudowywano co dziesięć lat i całkowita powierzchnia produkcyjna przekracza obecnie 20,000 metrów kwadratowych.
Początkowo, NTM posiadała wydział metali i wydział produkcji drewnianych. Produkowano różne przedmioty, w tym szafki kuchenne, meble (w połowie lat 50tych wykonano profile dla kościoła w Närpes oraz kilka rodzajów szaf dla szpitala w Närpes), taczki, pojazdy rolne i promienniki. Firma zajmowała się także naprawami sprzętu rolnego.
Ważną częścią działalności firmy od jej początków była budowa pojazdów ciężarowych. Pierwszym był samochód pożarniczy dla władz miasta Övermark. W Finlandii NTM torowała drogę i przez wiele lat była wiodącym na rynku producentem pojazdów chłodni i mroźni. Pierwszy pojazd opuścił fabrykę 20 grudnia 1958 roku, a pierwszą przyczepę chłodnię dostarczono w roku 1959.
Rozwój wewnętrzny doprowadził do skonstruowania przyczep z włókien szklanych, które po testach we Francji uzyskały w 1978 międzynarodowe uznanie.
Jednym z najważniejszych produktów NTM były zawsze nadwozia ciężarowe. Początkowo podłogi i ścianki boczne przyczep były produkowane wyłącznie z drewna i sklejki. W połowie lat 50-tych materiały te zastąpiono ramami stalowymi i panelami aluminiowymi. W 1968 roku NTM było pierwszą w Finlandii firmą, która wprowadziła do pojazdów towarowych samonośne ramy.
W 1976 roku pojawiły się nadwozia z włókien szklanych a w 1977 zamknięte nadwozia zostały wyposażone w pełni-otwierane boki. NTM była pierwszą firmą w Finlandii, która wprowadziła tę innowację.
Śmieciarki stały się najszybciej rosnącym elementem produkcji NTM. Na chwilę obecną, po przejściu kilku faz rozwoju, śmieciarki stanowią ponad połowę obrotu firmy.
Produkcja firmy oferuje najszerszą gamę śmieciarek w Europie. Pojazdy o pojemności od 6 do 35 metrów sześciennych skompresowanych odpadów są wyposażone w komory na odpady różnego typu i kontenery na odpady specjalne – wszystko dopasowane do wymagań klienta.
Najbardziej nowoczesne śmieciarki opróżniają pojemniki w mniej niż 10 sekund, podczas gdy kierowca siedzi w tym czasie w kabinie. Komputer odczytuje chip klienta i określa wagę odpadów.
Na przestrzeni lat NTM produkowała szeroką gamę różnorodnych pojazdów specjalnych, takich jak transportery pojazdów, wywrotki budowlane, pojazdy specjalne do przewozu problematycznych odpadów i przenośną fabrykę rur plastikowych dla fabryki KWH.
Od końca lat 1950-tych i całą dekadę lat 60-tych firma produkowała własne osie do pojazdów i koła zapasowe.
Jednym z najlepiej sprzedających się produktów wytwarzanych przez firmę były naczepy z poziomym systemem przeładunkowym (ro-ro, czyli roll on-roll off) do przewozu ładunków tocznych i pojazdów w transporcie morskim. Produkcja rozpoczęła się w roku 1970 i trwała do roku 1986. Naczepy RORO sprzedawano na całym świecie osiągając liczbę ok. 1850 wyprodukowanych jednostek, oraz dalszych 200 zwanych „łabędzimi szyjami” używanymi do podnoszenia i ciągnięcia przyczep.
NTM zawsze posiadała warsztat obsługowy. W 1986 roku warsztat stał się odrębną jednostką. Przez jego drzwi przechodzi rocznie prawie 500 jednostek. W 1990 roku firma założyła nową rozległą bazę testową, w której wykonuje się ponad 300 przeglądów rocznie. W 2001 roku zbudowano obszerną myjnię. Dość wcześnie, bo już w 1961 roku, firma zaczęła eksportować swoje produkty. Pierwsza przyczepa została wysłana dla SÅIFA w Szwecji.
Początkowo eksportowano tylko przyczepy i vany. Od tego czasu międzynarodowe rynki zbytu gwałtownie się rozwinęły. Obecnie eksport NTM stanowi ponad 75% całkowitej produkcji firmy i jest skierowany do Szwecji, Norwegii, Danii, Islandii, Wielkiej Brytanii, Rosji, Polski, Holandii, Austrii i krajów nadbałtyckich. NTM ma swoje filie w Szwecji, Wielkiej Brytanii, Estonii i Polsce.
Odkąd powstała NTM sześć dziesięcioleci temu, pracowało w niej około 1200 osób. Przez te lata firma wyprodukowała ponad 15 000 jednostek transportu drogowego i 1850 jednostek sprzętu do transportu morskiego. W 2009 roku obrót firmy zamknął się liczbą ponad 40 milionów euro.